Мерки за защита на потребителите

Европейските мерки за защита на потребителите имат за цел да защитят здравето, безопасността, икономическите и правните интереси на европейските потребители, независимо от това къде живеят, пътуват или пазаруват в ЕС. Разпоредбите на ЕС регламентират физическите сделки и електронната търговия и съдържат общоприложими правила, както и разпоредби относно конкретни продукти, включително лекарства, генетично модифицирани организми, тютюневи изделия, козметика, играчки и взривни вещества.

Правно основание

Членове 114 и 169 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС).

Цели

Да се гарантира, че всички потребители в Съюза — независимо от това къде живеят, пътуват или пазаруват в ЕС, могат да разчитат на високо общо равнище на защита срещу рискове и заплахи за тяхната безопасност и икономически интереси, и да се повиши способността на потребителите да защитават собствените си интереси.

Постижения

A. Защита на здравето и безопасността на потребителите

1. Действия на ЕС в областта на общественото здраве и тютюнопушенето (2.2.4)

2. Храни (2.2.6)

3. Лекарствени продукти (2.2.5)

4. Система за обща безопасност на продуктите и надзор на пазара

Директива 2001/95/ЕО определя стандартите за безопасност на потребителските продукти. Ако даден продукт представлява сериозна заплаха, трябва да се сигнализира за него посредством RAPEX , система за бърз обмен на информация между държавите членки и Комисията. Тази директива ще бъде заменена от нова Директива относно общата безопасност на продуктите на 13 декември 2024 г., която е съсредоточена върху всеобхватното управление на риска, подобрената проследимост, по-строгия надзор, специфичните отговорности за предприятията и онлайн пазарите, задължителното докладване на инциденти и структурираните процедури за изземване със средства за защита на потребителите.

5. Безопасност на козметичните продукти, взривните вещества с гражданско предназначение и играчките

Регламент (ЕО) № 1223/2009 гарантира безопасността на козметичните продукти с подходящо етикетиране и е в сила от 11 юли 2013 г. Директиви 2014/28/ЕС, 2008/43/ЕО и Решение 2004/388/ЕО обхващат безопасността на взривните вещества за граждански цели, актуализирани с Директиви 2014/28/ЕС и 2013/29/ЕС. Безопасността на детските играчки се урежда от Директива 2009/48/ЕО, като Европейският комитет по стандартизация работи със съответните стандарти.

6. Достъпни комуникации за предприятията и потребителите (2.1.8)

B. Защита на икономическите интереси на потребителите

1. Услуги, свързани с информационното общество, електронната търговия, плащанията по електронен път и презграничните плащания

Директивата за електронната търговия (2000/31/ЕО) урежда доставчиците на онлайн услуги в ЕС, включително различни онлайн дейности. Той беше актуализиран със Законодателния акт за цифровите услуги, който беше приет на 19 октомври 2022 г. Други актове, като Директива (ЕС) 2015/2366 и Регламент (ЕС) 2021/1230, гарантират еднакви такси за презграничните плащания в евро между държавите членки.

2. Телевизия без граници

Директива 2010/13/ЕС предвижда свободно движение по отношение на радио- и телевизионното разпръскване, като защитава обществените интереси, като културното многообразие и защитата на малолетните и непълнолетните лица. Тя урежда рекламите на алкохол, тютюневи изделия и лекарства, както и телевизионното пазаруване и изричното съдържание. Събития от важно значение за обществото трябва да се излъчват безплатно, независимо от закупените от платени телевизионни канали изключителни права.

3. Договори за продажба от разстояние и договори, сключвани извън търговския обект, продажба на стоки и гаранции и неравноправни договорни клаузи

От 13 юни 2014 г., Директивата относно правата на потребителите (2011/83/ЕС) замени и измени по-стари директиви. С нея се укрепват правата на потребителите, като се определят правила за предоставяне на информация, права на отказ и договорни разпоредби. На 11 май 2022 г. беше представено предложение за актуализиране на Директива 2002/65/ЕО относно дистанционната търговия на потребителски финансови услуги, по която институциите на ЕС понастоящем водят преговори.

4. Нелоялни търговски практики и сравнителна и подвеждаща реклама

Директива 2005/29/ЕО се отнася до нелоялните практики от страна на търговци към потребители, включително заблуждаващи дейности и принуда. Директива 2006/114/ЕО урежда заблуждаващата и сравнителната реклама. Бяха предложени преразглеждания за отстраняване на пропуските, което доведе до Директива (ЕС) 2019/2161. С нея се модернизираха и подобриха правилата за защита на потребителите. Що се отнася до нелоялните практики, през април 2022 г. комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите проведе публично изслушване относно защитата на правата на потребителите при пазаруване извън ЕС, като целта беше да се набележат предизвикателствата, пред които са изправени потребителите, когато купуват от държави извън ЕС.

5. Отговорност за дефектни продукти и обозначаване на цената

Съгласно Директива 1999/34/ЕО производителите носят отговорност за вреди, причинени от дефектни продукти, като потребителите трябва да докажат вреда, дефект и причинно-следствена връзка в рамките на три години. Директива 98/6/ЕО определя продажните цени и единичните цени, за да улесни сравняването на продуктите. Директива 1999/44/ЕО осигурява гаранции за продуктите, като търговците трябва да се справят с дефекти, появили се в рамките на две години от доставката. Тя беше актуализирана през 2011 г. и впоследствие заменена с Директива (ЕС) 2019/771.

6. Потребителски и ипотечни кредити

Директива 2008/48/ЕО стандартизира информацията за потребителските кредити и предоставя на потребителите 14-дневен срок за отказ и възможности за предсрочно погасяване на кредита. През юни 2021 г. Комисията предложи актуализации, за да се разшири нейният обхват, да се рационализира рекламната информация, да се усъвършенства преддоговорното представяне, да се подобрят правилата за оценка на кредитоспособността и да се насърчи достъпът до финансово образование и консултации във връзка с дълга в държавите членки. Директива 2014/17/ЕС предоставя насоки за договорите за потребителски кредити, свързани с жилищни имоти. Нейната цел е да се създаде единен пазар на ипотечни кредити в полза на потребителите и да се наложат високи професионални стандарти от страна на кредиторите и кредитните посредници[1].

7. Пакетни почивки, разпределено във времето ползване на собственост и услуги за краткосрочно настаняване под наем

Директива (ЕС) 2015/2302 защитава потребителите, когато резервират пакетни туристически ваканции или комбинирани пътувания. Директива 2008/122/ЕО се съсредоточава върху разпределеното във времето ползване на собственост, като предвижда ясна информация за договора и 14-дневен срок за отказ. През ноември 2022 г. Комисията предложи регламент за събиране и споделяне на данни за краткосрочно настаняване под наем с цел справяне с предизвикателства като жилищата на достъпни цени и гарантиране на ефективни местни политики.

8. Въздушен транспорт

Регламент (EО) № 261/2004 и Регламент № 2027/97 обхващат обезщетяването на пътници при проблеми с полети и отговорността на въздушните превозвачи в случай на произшествия. Регламент (EО) № 80/2009 се отнася до компютризираните системи за резервация при въздушен транспорт, гарантирайки равно участие и разпространение на информация. В него също така се определят общи критерии за тарифите на самолетни билети и товари. С Регламент (ЕО) № 300/2008 бяха установени стандартите за сигурност на въздухоплаването след терористичните атаки от 11 септември.

9. Енергийни пазари

Третият енергиен пакет на ЕС (приет през 2009 г.) имаше за цел да укрепи вътрешния енергиен пазар и разгледа въпроси като прозрачността на пазара на дребно. Директива 2012/27/ЕС предоставя на потребителите лесен достъп до данните им за потребление на енергия. Регламент (ЕС) 2017/1369 гарантира ясното представяне на данните за консумацията на енергия за домакинските уреди, като помага на хората да купуват информирано. Гражданите на ЕС могат да свържат домовете си с енергийните мрежи и свободно да избират всеки доставчик на енергия в своя район.

10. Мрежа на европейските потребителски центрове (ECC-Net или „Еврогишета“) и портал „Вашата Европа“

Мрежата на европейските потребителски центрове подпомага потребителите при трансгранични сделки и си сътрудничи с европейски мрежи като FIN-NET (финансова), SOLVIT (вътрешен пазар) и Европейската съдебна мрежа. Порталът „Вашата Европа“ предлага на потребителите подробна информация по различни теми. Със създаването на Единната цифрова платформа бяха направени подобрения (Регламент (ЕС) 2018/1724).

C. Защита на правните интереси на потребителите

1. Процедури за алтернативно разрешаване на спорове и онлайн решаване на потребителски спорове

Механизмите за алтернативно разрешаване на спорове (АРС) предлагат на потребителите и търговците извънсъдебни решения за разрешаване на конфликти чрез трети страни, като например медиатори. В различни директиви и резолюции на ЕС се определят принципите за АРС, предлагат по-евтини и по-бързи средства за правна защита на потребителите, въвеждат се възможности за получаване на искове за преустановяване на трансгранични търговски нарушения и се предоставят възможности за разрешаване на спорове както онлайн, така и офлайн. С Регламент (ЕС) № 524/2013 беше създадена общоевропейска платформа за онлайн решаване на спорове, която е достъпна от февруари 2016 г.

2. Европейска съдебна мрежа по граждански и търговски дела и задължение за сътрудничество от страна на националните органи

С Решение 2001/470/ЕО беше създадена европейска съдебна мрежа за подпомагане на гражданите при трансгранични съдебни спорове, засилване на съдебното сътрудничество и предоставяне на практическа информация. С Регламент (ЕО) № 2006/2004 беше създадена мрежа от национални органи за прилагане на законодателството на ЕС за защита на потребителите. Това ги задължи да си сътрудничат от 29 декември 2005 г., за да се гарантира спазването на правото на ЕС и за справяне с нарушенията чрез правни мерки, като например съдебни забрани.

3. Представителни искове за защита на колективните интереси на потребителите

Директива 2009/22/ЕО стандартизира исковете за преустановяване на нарушения с цел колективна защита на потребителите. Директива 2014/104/ЕС позволява на лицата, пострадали от нарушения на правото в областта на конкуренцията, да предявят иск за обезщетение. Директива (ЕС) 2020/1828 разшири системата за преустановяване на нарушения, за да обхване повече инструменти на ЕС за колективни интереси на потребителите и определи методи за обезщетение.

D. Мерки, приложени след избухването на епидемията от COVID-19

По време на пандемията, поради увеличаването на нередностите онлайн, Комисията и органите за защита на потребителите в държавите членки издадоха обща позиция за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, в която настоятелно призоваха онлайн платформите да се справят с незаконния маркетинг. Те подчертаха също така значението на борбата с дезинформацията чрез съвместно съобщение. По време на граничния контрол и ограниченията за пътуване на 18 март 2020 г. Комисията предостави насоки, гарантиращи последователното прилагане на правата на потребителите в ЕС. Гражданите на ЕС имат уникална защита, обхващаща всички начини на пътуване. Превозвачите трябва да предлагат възстановяване на стойността на билетите или премаршрутиране за отменени услуги.

Роля на Европейския парламент

Парламентът работи за подобряване на законодателството на ЕС за защита на потребителите, като гарантира баланс между пазарните и потребителските интереси. Това усилие се ръководи от Новата програма за потребителите, 2020—2025 г., Новия търговски механизъм за потребителите, Европейския зелен пакт и Плана за действие за кръгова икономика, наред с други инициативи. Европейските потребители се възползват от мерките за укрепване на вътрешния пазар на ЕС, по-специално от инициативата за цифров единен пазар. Това включва разпоредби относно таксите за роуминг, свързаността с интернет, преносимостта на онлайн съдържание, трансграничната доставка на колетни пратки, общата защита на данните и блокирането на географски принцип, Директивата за създаване на Европейски кодекс за електронни съобщения и свободното движение на нелични данни, както и Директивата относно авторското право в цифровия единен пазар[2].

В резолюция от ноември 2020 г. Парламентът се застъпи за актуализиране на Директивата относно общата безопасност на продуктите (ДОБП), за да се гарантира, че правилата за надзор на пазара са приложими както за офлайн, така и за онлайн продуктите, и за да се отговори на предизвикателствата, породени от нововъзникващите технологии като изкуствения интелект и роботиката. Проучване от 2022 г. за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите подчерта необходимостта от преразглеждане на ДОБП, за да се отчетат тези нови технологии. Освен това Парламентът обсъди защитата на потребителите в цифровата ера, като наблегна на строги мерки за онлайн местата за търговия чрез Законодателния акт за цифровите услуги, както беше подчертано на семинар за електронната търговия през февруари 2020 г., както и в редица проучвания[3]. Експертите и заинтересованите страни подчертаха необходимостта чрез Законодателния акт за цифровите услуги да се въведат строги мерки за защита на потребителите по отношение на онлайн пазарите.

Скорошни проучвания разгледаха различни аспекти на защитата на потребителите. Проучване[4] от октомври 2020 г. разглежда „лутбоксовете“ във видеоигрите и техния потенциал да действат като портали към хазарта, особено сред младите хора. През декември 2022 г. комисията IMCO прие проект на доклад за изпълнение относно защитата на потребителите при онлайн видеоигрите.

През януари 2021 г. бе публикуван преглед[5], озаглавен „Възстановяване и компенсация в случай на отмяна или закъснение на транспорта: правата на потребителите и тяхното прилагане съгласно правото на ЕС за отмяна на транспорт, по-специално във връзка с пандемията от COVID-19. В друго проучване[6] се разглежда въздействието на целевата реклама върху избора на потребителите, като се отбелязват ползите от персонализираните реклами, но се изразяват опасения относно прозрачността, насочването към уязвимите потребители и т. нар. „тъмни модели“, които могат да манипулират решенията на потребителите. През март 2022 г. комисията IMCO проведе публично изслушване, за да разгледа рисковете от т. нар. „тъмни модели“ за потребителите.

На 28 октомври 2021 г. комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите проведе публично изслушване относно двойните стандарти за качество на стоките на единния пазар. Експерти от потребителски асоциации и бизнес организации подчертаха предизвикателствата, които са породили практиките на двойни стандарти за качество както за потребителите, така и за промишлеността, например по отношение на информацията за потребителите относно разграничаването на стоките. Те обсъдиха и начините за повишаване на осведомеността на потребителите по този въпрос.

Месец по-късно, на 9 декември 2021 г., комисията IMCO гласува проекта на доклад за изпълнението на Директивата за безопасността на играчките, за да се гарантира, че на пазара на Съюза могат да бъдат продавани само безопасни играчки.

През февруари 2022 г. в проучване[7] се разглежда въздействието на инфлуенсърите върху рекламата и защитата на потребителите, като се подчертават опасенията относно подвеждащото съдържание и популяризирането на опасни продукти в бързо разрастващия се маркетингов сектор на инфлуенсърите. Законодателният акт за цифровите услуги и Законодателният акт за цифровите пазари целят да повишат прозрачността и да регулират пазачите на информационния вход на онлайн платформи, тъй като те са основни области в сферата на дейност на инфлуенсърите. Друго проучване[8] от септември 2022 г. анализира овърдрафтите в ЕС, като разкрива значителни колебания в лихвените проценти между държавите членки. Авторите се застъпват за по-строги и по-справедливи разпоредби, особено там, където лихвените проценти са най-високи.

През ноември 2022 г. беше публикувано проучване, в което се разглежда все по-разпространената практика на персонализирано ценообразуване, при което цените са съобразени с индивидуалните потребители въз основа на анализ на данни и често без да са напълно осведомени. Тази стратегия може да доведе до максимални печалби за продавачите чрез използване на готовността на потребителите да плащат. Това поражда етични опасения и потенциални враждебни реакции от страна на потребителите поради усещането за несправедливост и въздействието върху прозрачността и сравнението на цените. Понастоящем персонализираното ценообразуване е разрешено съгласно правото на ЕС, освен в случаите, когато то нарушава антидискриминационните закони. Новите директиви на ЕС, като например член 6, параграф 1, буква да) от Директивата за правата на потребителите, изискват известно оповестяване на персонализирани ценови практики, но те се считат за недостатъчни. Като се има предвид, че потребителите се противопоставят на този вид ценообразуване, бъдещите разпоредби биха могли да забранят ценовата дискриминация, водеща до по-високи от редовните цени. Те биха могли също така да разширят и изяснят задълженията за предоставяне на информация и да улеснят правоприлагането чрез обръщане на тежестта на доказване в случаите на предполагаемо персонализиране на цената.

Очаква се Комисията да преразгледа Директива (ЕС) 2015/2302 относно пакетните туристически пътувания въз основа на изводите от Новата програма за потребителите от 2020 г. и доклада от 2021 г. относно прилагането на директивата. Тази преоценка има за цел да потвърди дали директивата последователно предлага стабилна защита на потребителите, включително по време на несъстоятелност, и дали отразява поуките от кризата, предизвикана от COVID-19, в съответствие със стратегията за устойчива и интелигентна мобилност. Очакваните промени може да включват рационализиране на разграничението между свързани пътнически услуги и туристически пакети, опростяване на изискванията за информация, като същевременно се запазят гаранциите за потребителите, и изясняване на правилата, като например правилата относно доброволните ваучери. Комисията планира да предложи законодателни преразглеждания, придружени от оценка на въздействието, през последното тримесечие на 2023 г.

За повече информация по тази тема посетете уебсайта на комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите.

 

[1]Сред приложимите изследвания в тази област е Wiewiórowska, A. и др., Contribution to Growth: Legal Aspects of Protecting European Consumers (Принос към растежа: правни аспекти на защитата на европейските потребители), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2019 г.
[2]Сред приложимите изследвания в тази област е Wiewiórowska, A. и др., Contribution to Growth: Legal Aspects of Protecting European Consumers (Принос към растежа: правни аспекти на защитата на европейските потребители), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2019 г.
[3]Maciejewski M., Blandin L., Digital Services Act: Opportunities and Challenges for the Digital Single Market and Consumer Protection (Законодателен акт за цифровите услуги: възможности и предизвикателства за цифровия единен пазар и защитата на потребителите), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург 2020 г.
[4]Cerulli-Harms, A. и др., Loot boxes in online games and their effect on consumers, in particular young consumers (Лутбоксовете в онлайн игрите и тяхното въздействие върху потребителите, по-специално върху младите потребители), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2020 г.
[5]Maciejewski, M. и др., Reimbursement and compensation in case of transport cancellation or delay: rights and their enforcement (Обезщетение и компенсация в случай на отмяна или закъснение на транспорта: правата и тяхното прилагане), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2021 г.
[6]Fourberg, N и др., Online advertising: the impact of targeted advertising on advertisers, market access and consumer choice (Онлайн реклама: въздействието на целевата реклама върху рекламодателите, достъпа до пазара и избора на потребителите), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2021 г.
[7]Michaelsen, F., Collini, L. и др., The impact of influencers on advertising and consumer protection in the Single Market (Въздействието на инфлуенсърите върху рекламата и защитата на потребителите в рамките на единния пазар), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2022 г.
[8]Knops, K. и др., Consumer protection in the context of overdraft facilities and overrunning (Защита на потребителите в контекста на овъдрафтите и свръховърдрафтите), публикация за комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите, Тематичен отдел по политики в областта на икономиката, науката и качеството на живота, Европейски парламент, Люксембург, 2022 г.

Christina Ratcliff / Jordan De Bono / Barbara Martinello