Борба с пиратските стоки

Какви промени за защита на интелектуалната собственост при прилагането на мерките за граничен контрол предстоят в европейското законодателство

Борба с пиратските стоки
Борба с пиратските стоки
   ©  Георги Кожухаров
   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

След приемането на България в Европейския съюз в националното законодателство за защита на интелектуалната собственост изрично е предвидено, че разпоредбите относно мерките за граничен контрол се прилагат, доколкото не противоречат на Регламент (ЕО) №1383/2003 от 22 юли 2003 г. Той се отнася за намесата на митническите органи по отношение на стоки, за които се подозира, че нарушават някои права върху интелектуалната собственост.

Как в България се прилага Регламент 1383/2003

Регламентът очертава условията, при които митническите органи са длъжни да предприемат действия, когато "има подозрения", че дадени стоки нарушават права върху интелектуална собственост. Процедурата за подаване от титуляра на права на молба за намеса на митническите органи е много опростена - предвидени са формуляри и при спазване на изискванията за тяхното попълване и изпращане успешното й приключване е гарантирано. Когато възникне случай, при който следва да се предприемат конкретни действия по прилагане на граничните мерки, било то ex officio или по молба на титуляра на права, комуникацията между митническите органи и него е бърза – по пощата, по телефон, факс, имейл.

Трудности се забелязват във връзка с получаване на снимки/мостри от някои митнически служби. Според Регламента митничарите могат да взема проби и когато има изрично искане от титуляря на правата, могат да му ги предават за проверка. Тези действия обаче не са им нормативно задължение и често се налага пътуване и разход на време и средства на засегнатия притежател на права.

Регламентът предвижда в правомощията на митническите органи да задържат и да откажат да пускат в обращение заподозрените стоки за определен срок, за да може титулярят на права да се обърне към компетентните органи. Щом за стоките се признае, че нарушават права върху интелектуална собственост, те се унищожават за негова сметка.

Според Регламента обектите на права наинтелектуална собственост, чиято защита включва и мерки за граничен контрол, са права върху търговски марки, авторски и сродни права, промишлен дизайн, патенти и сертификати за допълнителна закрила, наименования за произход и географски означения, както и права върху нови сортове растения. Не се обхващат права върху база данни, върху нерегистрирани търговски марки, търговски наименования, фирмени наименования.

Съгласно чл. 3 Регламентът не се прилага и към движение на оригинални стоки, "върху които е поставена производствена или търговска марка със съгласието на титуляря на тази марка, или към стоките, на които е поставено запазено наименование за произход или запазено географско означение, или които са защитени с патент или допълнителен сертификат за защита, с авторско право или сходно право, с право, свързано с чертеж или модел, или с право за нови сортове растения, и които са произведени със съгласието на титуляря на правата". Следователно от приложението му са

изключени стоките, които са обект на "паралелен внос"

Регламентът не се прилага и в случаи на движение на оригинални стоки, но в отклонение от договорените със собственика на правата условия.

Изключени от системата на гранични мерки са и вещите от личния багаж, за които може да се заключи, че не са с търговско предназначение и които с оглед на тяхната стойност влизат в рамките на безмитния внос. Практически проблем възниква обаче при определянето на статута на стоки, които биха могли да бъдат на много висока стойност, но като брой да не удовлетворяват изискването за търговско предназначение, за да бъдат спрени или задържани.

На практика често митническите органи изпращат уведомления за малки количества стоки, които независимо че надвишават по стойност безмитния внос, не представляват интерес за титулярите на права, защото разходите, които биха направили за идентифициране и унищожаване, многократно ще надхвърлят ползата от прилагането на граничните мерки. В такива случаи разрешение би било прилагането на опростената процедура по чл. 11 от Регламента, която не е задължителна.

Тъй като българското законодателство не я предвижда, тя не се прилага у нас, както и във Финландия и Франция. Тя предвижда със съгласието на титуляря на правата митническите органи да оставят нарушаващите стоки за унищожаване под техен контрол, без да бъде необходимо да се определя от компетентен орган дали е имало нарушение на право върху интелектуалната собственост. Достатъчно е титулярят да уведоми писмено митницата, че стоките нарушават право от Регламента, и да й се предостави писменото съгласие на собственика, че се изоставят за унищожаване.

Приема се, че съгласие е дадено, когато собственикът не се е противопоставил изрично на унищожаването в дадения му срок. Поради липса на такава уредба в България при задържане на стоки, малко на брой и стойност, за които за титуляря на права липсва икономическо оправдание да предприема скъпо струващи действия, а собственикът или ги е изоставил, или не желае да изразява становище за съдбата им, митническите органи се оказват в следната ситуация - след изтичане на законните срокове стоките не могат да бъдат унищожени, следва да бъдат освободени, а няма кой да ги получи. Особено значим е и проблемът за разноските. Очевидно подобна ситуация не е приемлива и въвеждането на опростена процедура е наложително.

Повечето от проблемите са общи за всички страни в ЕС. Ето защо Европейската комисия след публично обсъждане стигна до извода, че Регламент 1383/2003 трябва да се отмени, а на негово място да се приеме нов.

Проектът за нов регламент предвижда да въведе:

1. Разширяване на обхвата на действие на граничните мерки, като се включат търговските наименования, правата върху електронните продукти и полезните модели.

2. Включване на нарушенията, резултат от паралелен внос. За България този въпрос е от особено значение, тъй като е в сила Тълкувателно решение №1 от 2009 г. на Върховния касационен съд, според което паралелният внос не представлява нарушение на правото на регистрирана марка. Има висящо производство по ревизия на решението, по което скоро се очаква произнасяне, но ако междувременно новият регламент бъде приет, митническите органи в България ще бъдат поставени в тежка ситуация - за да го приложат, ще трябва да нарушат задължителното за тях тълкуване на ВКС.

3. Опростени и по-икономични процедури. За случаите на фалшиви или пиратски стоки съгласието на собственика на стоките за тяхното унищожаване ще се презюмира винаги когато той изрично не се е противопоставил. За другите случаи ще се изисква изрично съгласие на собственика, а ако няма, титулярят на правата ще трябва да установи нарушението по предвидения в закона ред, в противен случай стоките ще бъдат освободени.

4. Нова процедура за малките пратки, за които се подозира, че са фалшиви или пиратски стоки, при която унищожаването ще се извършва дори без участието на титуляря на правата.

5. Нова регламентация на разноските за граничните мерки - макар да се запазва основното правило, че титулярят на права ще ги плати, се предлага да се въведе изключение за малките пратки, съхранението и унищожаването на които да се поеме от митническите органи.

 
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    Тук можете да откриете доста неща по темата www.iusauthor.com

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал